منتدى تحالف الصقور
منتدى تحالف الصقور يشكرك على الزياره ويدعوك الى التسجيل ,

يمكنك التمتع بكل خصائص المنتدى والدخول فى التحالف الخاص بنا فى ايكاريام عالم الفا .
منتدى تحالف الصقور
منتدى تحالف الصقور يشكرك على الزياره ويدعوك الى التسجيل ,

يمكنك التمتع بكل خصائص المنتدى والدخول فى التحالف الخاص بنا فى ايكاريام عالم الفا .
منتدى تحالف الصقور
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى تحالف الصقور فى ايكاريام عالم الفا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
rosh2
فـيلـق النـسـور
فـيلـق النـسـور

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي Empty
مُساهمةموضوع: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالخميس يناير 27, 2011 4:41 pm

انا من راس البر .. مصيف ام كلثوووووم و اسمهان و فريد الأطرش .. و الأسره المالكه

كنييييير من الناس لما اكلمهم عن راس البر .. ميعرفوش انا بتكلم عن ايه .. فحبيت اني اعرفكم بيها و تاريخها .. و مجموعة صور رائعة ونادره ليها
يارب تعجبكم ؟؟؟

رأس البر هي مدينة مصرية صغيرة توجد على ساحل البحر المتوسط وهي تتبع محافظة دمياط ويوجد برأس البر التقاء نهر النيل ومصبه بالبحر المتوسط وهو ما يعرف باللسان

[عدل] تاريخ راس البر
بدأ تاريخ رأس البر منذ عام 1823 حيث كان مشايخ الطرق الصوفية وأتباعهم بدمياط يسيرون بمجموعهم نحو الشمال مع النيل للإحتفال بمولد (الجربى ) بمنطقة الجربى جنوب رأس البر. وكان التجار يفدون إلى رأس البر لمقابلة سفنهم العائدة من رحلاتهم وهنا شاهدوا أول طلائع المصيف ممثلة في هؤلاء المتصوفين واستمر الجميع في هذا المكان الهادئ الجميل الذى يبعث في النفس روعة التأمل وطمأنينة التعبد.

كما اعتادت بعض الأسر أن تخرج أيام الصيف في سفن شراعية على النيل وترسو أمام رأس البر وتقضى النهار في النزهة والصيد والرياضة فراقهم جوها وشيدوا لهم أكواخاً من حصر البردى.

في عام 1865م أتخذ رأس البر(مصطافاً) وتدرج مع عشش قليلة متفرقة مصنوعة من حصر البردى إلى صفوف منظمة بين شاطئ النيل والبحر ثم إلى عشش تقام على أرضيات من الخشب والبناء.

في عام 1883 جاء رأس البر العالم الألمانى (كوخ) فوضع تقريراً جاء فيه (أن مصيف رأس البر قد يصبح يوماً ملك المصايف وأشهرها إذ يتميز بموقعه الجميل وهوائه النقى الجاف وشواطئه الذهبية، وبعده عن الضوضاء وهو أقل رطوبة من جو الشواطئ المصرية الأخرى وتكثر في هوائه كمية اليود.

و في عام 1891 أنشأ رجل فرنسى اسمه(بكلان) وسيدة فرنسية تدعى(كورتيل) مطعماً وباراً قرب طابية الشيخ يوسف... كما أنشأ أول فندق راق أمام الفنار وسط المصيف جذب رجال المصطافين ودفع آخرين لبناء عدد آخر من الفنادق.

و في عام 1902 وضعت للمصيف أول خريطة هندسية بسيطة موضحاً بها مواقع العشش وأرقامها والأسواق وغيرها.. وتقرير تأجير أرضه..وإضاءة طرقه بالفوانيس وتسيير مراكب نيلية لنقل المصطافين والبريد من دمياط إلى رأس البر والعكس.

كان مصيف رأس البر موسمياً مؤقتاً لا بقاء له غير أربعة أشهر الصيف..و قد كانت منشآته تقام عندما يهل الصيف في مدى أسبوعين فيصبح مدينة صغيرة بها ما بسائر المدن الحديثة. فإذا ما أدبر الصيف زالت معالمه وعاد إلى مساحة خالية من الرمال المعرضة لمد البحر تطغى عليه أمواجه فتغطيه وتغسله وتهيؤه لاستقبال صيفاً جديداً نظيفاً نقياُ وقد انحسر عنه الماء وجففته أشعة الشمس.

[عدل] راس البر اليوم
اليوم وعلى الخريطة السياحية لمصر أصبح مصيف رأس البر من أعظم مصايف الجمهورية.. ومن أهم المصايف السياحية الهامة بمحافظة دمياط.. حيث شهد في الأونة الأخيرة تطورأً هائلاً قفز به إلى قمة مصايف الجمهورية وشمل التطور مختلف المرافق والخدمات والمشروعات التي تحقق أقصى ما يمكن من وسائل الراحة والاستجمام لعشاقه الذين يفدون إليه كل عام من شتى مناطق الجمهورية للاستمتاع بالطبيعة الساحرة التي يزخر بها المصيف حيث لا مصانع، ولا مصادر لتلوث البيئة. ولكن منشآت سياحية عظيمة ومرافق ذات قدرة استيعابية كبيرة ومساحات خضراء واسعة وحدائق ونخيل.

و يضم المصيف عددً من المزارات السياحية منها..

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 874133799_almuhands_org

صورة نادرة للرئيس جمال مبارك و أعضاء مجلس الثورة لمنطقة اللسان في أوائل الستينات

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 148ras_205

منطقة اللسااااان الخلابه .. وفيها يصب نهر النيل في البحر المتوسط .. كما ذكر في القران الكريم قول الله تعالي :
قال تعالى "مرج البحرين يلتقيان بينهما برزخ لا يبغيان".
وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا) [الفرقان: 53]. [/SIZE]
انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 452133804_almuhands_org

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 385ras_209

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 175133804_almuhands_org

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 36810820b7e2047ac14c16e83

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 36810820b7e2047ac14c16e83

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 945eb6035b9b28ca1864775a9

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 31064a4e40a3cd49384690ba5

rosh2
فـيلـق النـسـور
فـيلـق النـسـور

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالخميس يناير 27, 2011 4:45 pm

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 3889a7c87885e001666c9cf3a
rosh2
فـيلـق النـسـور
فـيلـق النـسـور

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالخميس يناير 27, 2011 5:37 pm

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 12250415

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 6782

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 327_1_1

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 70850415

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 323IMG_0272

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 323IMG_0272

المكان دا ... ليه معزه خاصة في قلبي
انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 4771211030130

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 9871213017801

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 224ras_208

يااااااااااااه مهما جبت من صور جمالها مش هيوضح
rosh2
فـيلـق النـسـور
فـيلـق النـسـور

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالخميس يناير 27, 2011 6:42 pm

hala194
القائد والجنرال **
القائد والجنرال **
hala194

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي 2v9on7o
انثى عدد المساهمات : 91

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالخميس يناير 27, 2011 7:10 pm

جميلة اوى بجد

لن شاء الله اصيف فيها السنة الجاية

شكرا رشدى
rosh2
فـيلـق النـسـور
فـيلـق النـسـور

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالخميس يناير 27, 2011 7:54 pm

ياااااه دا انتي تشرفي والله ياهاله .. و اكييد هذييييد جماااااال بيكي
محمد الفاتح
وزير الداخلية
وزير الداخلية
محمد الفاتح

ذكر عدد المساهمات : 306

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالخميس يناير 27, 2011 10:26 pm

هههههههههههههههه
ليه كده بس يارشدى تفكرنى براس البر وحلاوتها
انت يابنى كده هاتخلينى اركب واجيلك من بكره نفسى اروحها فى الشتا
https://hawks.catsboard.com
rosh2
فـيلـق النـسـور
فـيلـق النـسـور

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالخميس يناير 27, 2011 10:36 pm

دي اجمل و اجمل والله يامحمد .. شمسها في عز البرد فيها دفا غريب

والله نفسي
الشاعر
قائد كتيبة المحاربين
قائد كتيبة المحاربين
الشاعر

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالسبت فبراير 05, 2011 10:43 pm

اده يا شباب هى دى فى مصر اصلا .. بجد حسيت انى بتفرج على بلد اجنبى
روعه بجد ... محسنى اهوه عامل حاجه هههههههههههههههه
جزاك الله خيرا
انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي Images?q=tbn:ANd9GcR08_1WV1RAvPovmWZXKlkSdDH_9crJp3HL3coQ7bHij0JY1-nvpA&t=1
rosh2
فـيلـق النـسـور
فـيلـق النـسـور

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالأحد فبراير 06, 2011 12:00 am

هههههههههههههههههههههههههه
فعلا حسني هو اللي عاملها علي شان بيبني فندق فيها 9 نجوم في اروع منطقه في مصر
تعالي شوف بنفسك .. و ما خفيا كان اعظم هههههههههههههههه
هو انت منين
الشاعر
قائد كتيبة المحاربين
قائد كتيبة المحاربين
الشاعر

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالأحد فبراير 06, 2011 12:16 am

انا صعيدددددى يا بووووووووووووى
من قنا بلدنا حلوه وكانت وخده باين المركز التانى ىاو التالت بعد الاسكندريه لما كان عادل لبيب هنا
بس صراحه لا تساوى شئ بالنسبه للجمال ده
يله ياعم بن التيتتت ده عمل حاجه اهوه

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي The-Hulk-Cover-edward-norton-1728995-480-711
rosh2
فـيلـق النـسـور
فـيلـق النـسـور

مُساهمةموضوع: رد: انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي   انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي I_icon_minitimeالأحد فبراير 06, 2011 12:33 am

احلي سلاااااااااام لأهل الصعيد الجدعان
انا فعلا كنت فاكر ايا محافظة قنا لما علنوها احسن محافظة في وجه قبلي و تاني احسن محافظةفي الجمهورية
بس ايامها كانت راس البر لسه مصيف بس
ههههههههههههههههههههههههه

بس ارجع اقول ان راس البر بقلها 100 سنه الكل بيحلف بيها خاصة في الأربعينات .. كل فنانين زمان كانوا بيصيفوا فيها.. الملك فؤاد كان ليه استراحة في مدينة عزبة البرج الي قدامها من ناحية النيل و كان عدد كبير من السرايات للأمراء و البشوات لأن راس البر مكنش فيها مباني لأن ايام الفيضان كان النيل بيغطي معظمها معادا جزء صغيررمنها كان بيبقا علي شكل جزيرة و كان الجزء دا هو اللي بيتعان فيه العشش

انا من البلد دي بلد ابويا و جد جدي
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» انا مصري و ابويا مصر
» انا مصري و ابويا مصر
» شباب الصقور